Werkboek lessen
De lessen van het afgelopen studieblok:
Deel I
1. Niets wat ik...zie betekent iets
2. Ik heb alles wat ik...zie alle betekenis gegeven die het voor mij heeft
3. Ik begrijp niets wat ik...zie
4. Deze gedachten betekenen niets
5. Ik voel nooit onvrede om de reden die ik denk
6. Ik voel onvrede omdat ik iets zie wat er niet is
8. Mijn denkgeest is voortdurend bezig met voorbije gedachten
9. Ik zie niets zoals het nu is
10. Mijn gedachten betekenen niets
11. Mijn betekenisloze gedachten laten mij een betekenisloze wereld zien
13. Een betekenisloze wereld baart angst
14. God heeft geen betekenisloze wereld geschapen
15. Mijn gedachten zijn beelden die ik heb gemaakt
16. Ik heb geen neutrale gedachten
17. Ik zie geen neutrale dingen
18. Ik ben niet de enige die de gevolgen ervaart van mijn zien
19. Ik ben niet de enige die de gevolgen ervaart van mijn gedachten
20. Ik ben vastbesloten te zien
21. Ik ben vastbesloten de dingen anders te zien
22. Wat ik zie is een vorm van wraak
23. Ik kan ontsnappen aan de wereld die ik zie door aanvalsgedachten op te geven
24. Ik zie niet wat mijn hoogste belang is
25. Ik weet van niets waartoe het dient
26. Mijn aanvalsgedachten zijn een aanval op mijn onkwetsbaarheid
1 januari 2021, een nieuw jaar en een nieuwe start met het werkboek van Een cursus in wonderen. De eerste keer dat ik zo opnieuw begon en dus voor de tweede keer het werkboek ging doen, was er veel innerlijke weerstand. Ik heb dit toch al geleerd, dus waarom zou ik het nu nog een keer moeten doen. Maar al snel merkte ik bij het opnieuw oefenen met de werkboek lessen dat er nu duidelijk een diepere laag werd aangeraakt een aangesproken. Lessen die de eerste keer niet heel veel beweging gaven, maakte nu juist een indruk die weer leidde tot meer inzicht.
Zo start ik nu dus voor de achtste keer op 1 januari van een nieuw jaar met les 1 van het werkboek. Laat ik daarbij op voorhand aangeven dat ik hiermee niet een norm wil stellen of aan wil geven dat dit voor iedereen het pad moet zijn. Ik kan slechts onderkennen dat het herhalen van de werkboek lessen, voor mij als pad wordt aangereikt. En het duurt dan ook niet meer lang voordat ik weer bemerk dat een les toch nog een diepere laag belicht. En waar de Cursus schrijft dat zij tot doel heeft om de blokkades weg te nemen voor het bewustzijn van de aanwezigheid van liefde, kan ik dus weer onderkennen, dat er toch nog blokkades zijn.
Maar die weerstand van de eerste keer dat ik weer opnieuw begon. Die klacht dat dit leren toch al lang klaar zou moeten zijn. Die onbenoemd drang naar het volbrenging of einde, die wel beschouwd juist een vluchtpoging daarvoor is. Die weerstand, die klacht, die vlucht, die is er niet meer. En zo kan ik dus met vol vertrouwen weer starten met de werkboek lessen vanuit het weten dat ik met dit leren nog meer en nog verder tot mij Zelf kom.
Het afgelopen jaar ging mijn aandacht met het bestuderen van Een cursus in wonderen meer en meer naar de potentie waar de Cursus ons op duidt en waar de Cursus dus ook onze aandacht op wil richten.
In hoofdstuk 1 van het tekst wordt deze potentie al meteen aangeduid als Jezus spreekt met deze woorden:
Er is niets aan mij wat jij niet kunt bereiken. Ik heb niets wat niet van God afkomstig is. Het huidige verschil tussen ons is dat ik niets ánders heb. Daardoor verkeer ik in een toestand die in jou allen potentieel aanwezig is. (T.1.II.3:10-13)
Dit is een potentie die ieder van ons in zich draagt. Met het trekken van mijn aandacht op deze potentie kan ik dan ook niet anders dan bedenken dat mijn leren van het werkboek voor dit jaar zich nog meer hierop richten zal. Onwetend over wat en hoe kan ik daarbij slechts mijn bereidheid geven aan de Heilige Geest, dat hij mij dit jaar tot dit doel leiden zal.
En zo beschouw ik dit jaar dus elke les als een stap in deze richting.